• Vlamhapper

    Vlamhapper

    Project van de 3e klas FMT

    De vlamhapper is een bestaand concept waar de leerlingen de bestaande tekeningen naar eigen inzicht aanpassen en tekenen in het 3D teken programma Solidworks.

    Een deel van de opdracht is om onderdelen die uit 3 stukken bestaan te beperken naar 1 onderdeel. Met de juiste werktekeningen gaan de leerlingen de werkplaats verspanende techniek in. Hierbij wordt gebruik gemaakt van conventionele en CNC gestuurde draai- en freesmachines.

  • Lasersnijder

    Lasersnijders

    Voor metaal en kunststof!

    Vanaf schooljaar 2013/2014 zijn er twee lasersnijders bij opleiding FMT & WTB. De ene lasersnijder is geschikt voor metaal de andere voor kunststof. Beide machines beschikken over een vierde as

  • Solar Boat Race 2014

    Solar Boat Challenge

    In Nederland en Monaco!

    Leerlingen van de opleidingen Werktuigbouwkunde en Mechatronica niveau 4 uit de derde en vierde klas van het College Westpoort zijn vanaf september vorig jaar bezig geweest met het ontwerpen van een nieuwe solarboot. Gedurende het bouwproces wordt elk team op verschillende tijdstippen door de technische commissie van de Solar Powered Boats beoordeeld.

    Meer informatie over de race kun je vinden bij nieuws!

  • 1
  • 2
  • 3

Solar Boat Races 2014

ROC van Amsterdam | Opleiding fijnmechanische techniek | Nieuws - Solar Boat Races 2014 Solar Boat Race Friesland/Groningen

Na op de laatste dag de tweede plaats te zijn kwijtgeraakt door mechanische problemen, was het de vraag of we nog konden terugkomen tijdens de lange race van Harlingen naar Leeuwarden.

De dag daarvoor vaarden we op onze top 17,5 km per uur, waardoor we tijdens de sprints in de haven van Harlingen eerste in onze categorie waren geworden.

Door het slechte weer kon er niet erg hard gevaren worden, maar Tiemen en Rick probeerden het zo efficiënt mogelijk te doen en kwamen hierdoor op een mooie snelheid van zo'n 12 -13 km per uur. Ongeveer 100 meter voor de tussen finish, vlak voor Leeuwarden, passeerden we ”het Marne”. Omdat de ”HVA” door accuproblemen 20 minuten had stilgelegen, lagen we nu weer op tweede positie. Tijdens het wachten op de herstart was de accu weer 40% vol, maar hoe was dat bij de anderen? Tijdens het laatste stuk van de race raakten we wat achterop bij de ”HVA” en bij de finish was de accu helemaal leeg.

Maar….het was gelukt, lekker spannend en nog winnen ook! Het was wel wat lastig om de boot weer uit het water te krijgen. Met zo'n lege accu, tegen de wind in bij zwaar bewolkt weer, naar een helling varen kost best wel wat tijd. De panelen eraf en inleveren en de boot klaar maken voor de reis naar Monaco en dan de prijsuitreiking. Trots stonden we op het podium.

Monaco, de kers op de zonnen boot projecttaart

In Monaco was het veel meer een complete show voor zonne-energie. Uitstekende organisatie, luxe en recepties waar volop champagne (Moët &Chandon) of wodka (Beluga) werd geschonken. De prins was er en onze team natuurlijk keurig met jasje en dasje.

We wisten dat we hier de wedstrijd niet konden winnen. Er was geen twee-persoonscategorie, dus moesten we het evenals de HVA studenten o.a. opnemen tegen de topklassers uit Friesland. Zee is toch wel iets anders dan een meer in Friesland. Buiten de haven waren de golven best hoog voor onze open boot. Het was wel even wennen, maar het ging. Dat gold niet voor de boot van de TU Delft. Daar konden we van winnen en dat is natuurlijk wel leuk. En zo waren er nog een paar teams, die net als wij moeite hadden met de golven. Dus eindigden zo'n beetje midden in het veld. Dit keer wel achter de HVA. Leuk voor hen.

solarboot-2014-02
solarboot-2014-03
solarboot-2014-04
solarboot-2014-05
solarboot-2014-06
solarboot-2014-07
solarboot-2014-08
solarboot-2014-01

Opendag FMT


Dinsdag 26 november 2019

van 16.00 tot 20.00 uur

Tempelhofstraat 80
1043 EB Amsterdam

Of maak een privé afspraak: 020-5791436

Lees meer